گروه بین‌الملل: منابع خبری از دمشق گزارش دادند، گروهی از مخالفان دولت سوریه امروز قصد برگزاری یک کنفرانس مهم را در دمشق دارند.

پناهندگان  سوری

این کنفرانس با حضور مخالفان غیرحزبی و گروهی از روشنفکران و نویسندگان منتقد دولت در دمشق برگزار می‌شود. سازمان‌دهند‌گان این کنفرانس اعلام کرده‌اند که از سوی دولت سوریه مخالفتی با این نشست یکروزه صورت نگرفته است. شبکه خبری بی‌بی‌سی و الجزیره و دیگر منابع خبری عربی شمار شرکت‌کنندگان در این کنفرانس را 200 نفر اعلام کرده‌اند. سازمان‌دهندگان این نشست، دولت را در جریان برگزاری این گردهمایی قرار داده‌اند اما از طرف دولت هنوز نماینده‌ای برای شرکت در این کنفرانس معرفی نشده‌است. چند روز پیش بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سخنرانی خود در دانشگاه دمشق وعده برگزاری گفت‌وگوهای ملی با مخالفان را داد و گفت که مخالفان باید از این فرصت استفاده کنند و نظرات خود را درباره اصلاح قانون اساسی و نظام‌حقوقی این کشور بیان کنند. این نخستین بار است که چنین گردهمایی‌ای از سوی مخالفان دولت در سوریه برگزار می‌شود و این نشانه تعهد دولت سوریه به وعده‌های هفته‌های اخیر خود برای انجام اصلاحات سیاسی گسترده است.

درحالی‌که سخنگوی ارتش سوریه روز گذشته اعلام کرد از زمان آغاز ناآرامی‌های این کشور 1300نظامی به دست گروه‌های مسلح کشته شده‌اند، گزارش‌ها از گسترش درگیری‌ها به مناطق مرزی سوریه با لبنان خبر می‌دهد. سرلشکر ریاض حداد، سخنگوی ارتش سوریه روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: 1300 نیروی امنیتی سوریه در چندماه اخیر در حملات افراد مسلح به نیروهای دولتی و شهروندان، جان خود را از دست داده‌اند. وی همچنین اعلام کرد که ۷۰۰نفر از تروریست‌ها به همراه خانواده‌های خود از دست مقامات سوری فرار کرده و به ترکیه گریخته‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، اعلام کرده که حدود هزار و 600 نفر از شهروندان سوریه نیز در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. رامی عبدالرحمن مدیر این مرکز همچنین اعلام کرده است که نزدیک به 10 هزار نفر نیز از آغاز درگیری‌ها بازداشت شده‌اند. تاکنون بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه 2بار دستور عفو عمومی صادر کرده است که صدها نفر از این افراد آزاد شده‌اند.

این در حالی است که با ادامه پیشروی نیروهای ارتش سوریه در مناطق مرزی این کشور، گزارش‌ها از ورود نظامیان سوری به منطقه‌ای در نزدیکی مرز با ترکیه و یک شهر در نزدیکی سرحد لبنان خبر می‌دهد.
شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گزارش داده است که صدها نفر به‌دنبال گسترش عملیات نیروهای نظامی سوریه در مناطق مرزی به لبنان فرار کرده‌اند. در مناطق جنوبی سوریه، در نزدیکی مرز با لبنان، گزارش‌ها حاکی از آن است که شهر قصیر مورد پاکسازی نیروهای امنیتی سوریه قرار گرفته است. براساس گزارش‌ها، در جریان پیشروی ارتش در شهر قصیر، تانک‌های نظامی وارد شهر شده و تعدادی از افراد بازداشت شده‌اند.

مقامات رسمی سوری اعلام کرده‌اند که نظامیان این کشور در حال مقابله با گروه‌های مسلح هستند و روستاهای مرزی این کشور را بدون هیچ تیراندازی، پاکسازی کرده‌اند. یک روستا در حوالی شهر جسرالشغور در نزدیکی مرز ترکیه آخرین منطقه در این محدوده است که تاکنون تانک‌های ارتش وارد آن شده‌اند.شبکه دولتی تلویزیون سوریه اعلام کرده است که به‌دنبال آرام شدن اوضاع در شهر جسر الشغور هزاران نفر از کسانی که به ترکیه گریخته بودند در حال بازگشت به کشورشان هستند. روز گذشته همچنین فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که برخلاف تبلیغات سوء، هیچ عملیاتی برای سرکوب معترضان سوری انجام نمی‌شود. وی تأکید کرد: آنچه در سوریه در جریان است، حمله افراد مسلح به نیروهای دولتی و شهروندان سوری است.

کد خبر 138752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز